✓ De beste service en garantie

Gratis verzenden vanaf €30,-

 

✔ Gratis retourneren

lunchbox salade

Fijne salade voor de lunch

Zelf een maaltijdsalade maken is super makkelijk en je hebt gelijk een gezond gerecht voor tijdens de lunch. Je kunt eindeloos variëren met verschillende groenten, fruit en vezels. In dit blog zetten we zes basisstappen op een rijtje om jouw maaltijdsalade samen te stellen. En hoe je deze gemakkelijk meeneemt naar je werk, het park of het strand.

Slacentrifuge

Zorg bij de voorbereiding dat je een slacentrifuge bij de hand hebt zodat je de groenten gemakkelijk kunt wassen en drogen. De schaal kun je later nog gebruiken om de sla in te serveren. Of je bewaart de gewassen sla in de slacentrifuge voor een volgende keer.

1. Bladgroenten

We beginnen met de basis van een maaltijdsalade, de bladgroenten. Dit kan gewoon ijsbergsla, slamix of rucola zijn. Je kunt ook kiezen voor spinazie of kool. 

Als je de bladgroenten hebt uitgezocht kun je het wassen met de slacentrifuge. Heb je te veel sla gewassen? Zet de slacentrifuge met de gewassen sla in de koelkast om het goed te houden.

2. Seizoens-groenten

Alleen bladgroenten in je maaltijdsalade is natuurlijk een beetje saai. Daarom voegen we ook wat seizoensgroenten toe aan de maaltijdsalade. Door per seizoen verschillende groenten toe te passen kun je het hele jaar door een salade eten die nooit verveeld. 

Kies in de lente en zomer voor groene asperges, radijsjes, lente-ui en rabarber.

In de winter zijn broccoli, wortels, bieten en bleekselderij goede groenten voor in je salade.

3. Vezels

Vezels leveren essentiële voedingsstoffen en bovendien geven ze je salade meer textuur en smaak. Welke vezels je in je salade doet mag je natuurlijk helemaal zelf weten. Wij wisselen graag af met pasta, quinoa, kikkererwten of gewoon een handje zelfgemaakte croutons. 

Voor de croutons kun je heel goed een oud sneetje brood gebruiken. Scheur het in stukjes en bak het in een pan met olijfolie, zout, peper en wat kruiden.

4. Proteïne

De bedoeling van een maaltijdsalade is natuurlijk dat je een tijdje verzadigd bent. Daarom mag een lekkere portie proteïne niet ontbreken. Smeer een stukje zalm in met wat olijfolie, zalmkruiden, peper en zout. Grill de vis daarna in een pan of grill hem in een voorverwarmde oven op 220°C.

5. Extra toppings

Voeg vervolgens nog alle ingrediënten toe die je echt niet kunt missen in een maaltijdsalade. Bijvoorbeeld sinaasappel of grapefruit voor een citrusachtige smaak. Of een lekker kaasje. Gebruik feta, mozzarella of geitenkaas. Maak de salade af met een verse avocado en geroosterde noten.

6. Dressing

Geef je maaltijdsalade ten slotte nog meer smaak met een romige, zijdezachte dressing. Doe ingrediënten als griekse yoghurt, kruiden en wat olie in een dressingshaker om het te shaken en te verdelen over je salade.

Wil je liever een meer pittige dressing? Doe dan mosterd, olijfolie, rodewijnazijn en wat zoetstof in de dressingshaker. Shake alles goed door elkaar en verdeel het over je maaltijdsalade. 

Je kunt er ook voor kiezen jouw dressing later toe te voegen. Je lunch blijft dan verser en knapperiger. Bij OXO hebben we hier de perfect oplossing voor. Gebruik bijvoorbeeld de Prep & Go Saladebox. Deze box heeft een apart dressingbakje met schroefdeksel. 

Prep & Go lunchboxen

De gehele lijn OXO Prep & Go bestaat uit de perfecte lunchboxen. Zo bespaar je geld en tijd en ben je gezond bezig gedurende je (drukke) dag. Kies jij voor de Prep & Go 2-vaks lunchbox of heb je toch meer volume nodig? Gebruik dan de Prep & Go 3-vaks lunchbox van 970 ml. De lekvrije boxen neem je gemakkelijk mee. Zo heb je altijd jouw perfect samengestelde lunch bij de hand.

Interessant blog? Deel het online 🙂

lunchbox salade
Blog
OXO Good Grips Shop

Fijne salade voor de lunch

Zelf een maaltijdsalade maken is super makkelijk en je hebt gelijk een gezond gerecht voor tijdens de lunch. Je kunt eindeloos variëren met verschillende groenten,

Zelf een maaltijdsalade maken
Blog
Brechje

Zelf een maaltijdsalade maken

Zelf een maaltijdsalade maken is super makkelijk en je hebt gelijk een gezond gerecht voor tijdens de lunch of het avondeten. Je kunt eindeloos variëren

ijskoffie maken
Blog
Anne Groen

IJskoffie maken

Met warme dagen is het ontzettend lekker om ijskoffie te drinken. Bestel jij graag een ijskoffie buiten de deur? Probeer ’m eens zelf te maken!

De 4 beste ijsscheppen
Blog
Anne Groen

De beste ijsscheppen

Met de ijsscheppen van OXO creëer je de mooiste ronde ijsbollen. Met één druk op de knop laat je de bol losglijden uit de tang.

kernsen ontpitten
Blog
Anne Groen

Gemakkelijk kersen ontpitten

Het kersenseizoen is begonnen! En dat is fijn, want er gaat niets boven de smaak van verse, sappige kersen in de zomer. Heb jij deze